Seuran historia

Pieni joukko sahdin valmistuksesta kiinnostuneita ystävyksiä istui Lehtorannassa kaunista kevätiltaa. Perinnejuomaa nauttiessa syntyi ajatus: Karviaan tarvitaan oma perinnejuomayhdistys vaalimaan ja säilyttämään sahdin valmistuksen jaloa taitoa!

Tuumasta toimeen

Väliaikaiset tilat sahdin valmistukselle järjestettiin autotallista. Tilat muokattiin porukalla valmistukseen soveltuvaksi.

Yhdistys perustettiin toukokuussa 2014. Aktiivista sahdin valmistusta ja kehitystyötä jatketaan edelleen. Saman vuoden elokuussa sahdin valmistuksen SM-kisoissa nykyinen puheenjohtajamme Jarkko Mäki voitti mestaruuden.

Yhdessä kohti tulevaa

Karvian entisessä Marjasuon kylässä on yhteisten toimitilojen puute vaivannut jo pitkään. Tästä johtuen v.2015 päätetttiin Marjasuon Metsästysseura ry:n, Marjasuon Pienviljelijäyhdistys ry:n sekä Karvian Perinnejuoman ry:n yhteisellä päätöksellä toteuttaa Marjasuon kyläyhteisössä toimiville yhdistyksille yhteiset harrastus-, koulutus- ja kokoontumistilat yhdistysten omaan toimintaan sekä muihin järjestettäviin kylätapahtumiin. Projekti tunnetaan Marjasuon kylätalohankkeena.

Tontti hankittiin 2015, ja tontilla olevaan hallirakennukseen aloitettiin mittavat muutostyöt. Tontille tullaan siirtämään vanha lahjoituksena saatu hirsirakennus, josta kunnostetaan varsinainen kylätalo.

Yhteisten tilojen eteen on tehty valtava määrä talkootunteja: vuonna 2016 kirjattuja tunteja oli jo yli 7000! Työtä on vielä paljon, mutta onneksi taidokkaita tekijöitä ja talkoohenkeä löytyy kylästä runsain mitoin.

Jatkoa seuraa

Hirsirakennus on saatu kesän -17 aikana siirrettyä uudelle paikalleen ja nyt alkaa grillikota ja harrastetilat olla jo valmiina. Tiloja on jo käytetty omissa tapahtumissa ja saunatilatkin on testattu, tästä on hyvä jatkaa!